El cafè d’especialitat és una categoria que s’atorga al cafè que surt dels rangs comunament establerts. Això fa que el producte guanyi valor, tant a nivell sensorial millorant el seu sabor com a nivell comercial augmentant-ne el seu preu.
Però cal tenir en compte que per poder accedir a aquesta categoria el cafè ha de cumplir amb una sèrie de requisits, determinats per la SCA(Specialty Coffee Association) i superar una puntuació de 80 punts sobre 100, atorgada per catadors certificats. En aquesta puntuació s’avalua el cafè de manera sensorial, puntuant atributs com la fragància i l’aroma, el sabor i postgust, acidesa, cos, entre altres.
Com s’obté el cafè d’especialitat?
El cafè d’especialitat s’obté mitjançant bones pràctiques de cultiu, tot comença a l’origen. Decidir la varietat, nodrir el sòl, cuidar l’entorn de la planta, realitzar bons processos, són coses que fa el productor i és el que fa que la qualitat del cafè sigui bona.
El productor tria què cultiva i depenent del tipus de varietat que triï, aquesta necessitarà unes atencions o unes altres. Cal proporcionar a la planta unes condicions òptimes per a la seva adaptació, un sòl ben nodrit, ombra, aigua suficient…
La collita varia depenent del país o de les regions. Dins de cada país, per exemple a Equador, la collita comença el març i acaba el setembre a la part nord, mentre que la part sud de la collita comença el setembre i acaba el març.
Un cop el cafè s’ha processat es guarda en magatzems dins de bosses grainpro ben segellades, deixant estabilitzar els grans abans de ser enviats. Cada cafè té un perfil de torrat i cada torrador la seva tècnica de cocció. Els grans arriben en verd i els torrem depenent de les seves característiques.
A Nomad torrem a demanda i l’enviem acte seguit, a excepció del consum wholesale, al que s’envien les bosses després d’una setmana de repòs. El cafè s’empaqueta amb bosses de 250 gr, bosses de 2kg i cubs de 4 kg per a enviaments a Barcelona.
Més que una categoria
Des del nostre punt de vista, el cafè d’especialitat no és només una categoria dins un protocol establert, per a nosaltres és un producte que promou uns valors amb què ens sentim identificats: valors com la traçabilitat, sostenibilitat, respecte per la natura, pel consum conscient i per la gent que l’envolta. Aquestes són algunes de les raons que ens fan decantar per aquest producte.